Studiecirkeln startade 1994 med stöd av ABF.

Vi träffas i regel varannan tisdagskväll i "Kruses" på Torseredsvägen.

Vårt arbete består bl.a. i att samla, registrera och förvara dokumentationsmaterial över Strömslunds unika historia. Vi skannar bilder och kopierar handlingar etc, från Strömslundsföreningens befintliga arkiv och ur inlånade privata ”gömmor”. Det ska vara lätt att hitta bilder och övrigt material. Därför har vi byggt upp arkivet så att alla fastigheter, där vi har material, har fått sin ”egen” historiska pärm. Förhoppningen är att arkivet ska vara till glädje för många med olika intressen och utgångspunkter. Kanske söker du efter originalutseendet på ditt hus inför en renovering eller kanske hittar släktforskaren ett foto på någon anfader. Vi ställer även vårt material till förfogande om någon vill göra ett kurs- eller examensarbete.

“KRUSES MJÖLKAFFÄR”

Har du handlingar, foton e dyl att visa/låna ut så vi kan skanna dom  är det extra intressant.

Vill du veta något om ditt hus´ historia kanske vi kan hjälpa till. Sprid gärna kunskap om vårt dokumentationsarbete. Har du frågor, ring oss gärna. Textruta: Kontaktperson för hemsidan: Thomas Engel, thomas.e.engel(at)kyrkengel.se

Ta med eget fikabröd till kaffet!

Se broschyren ”JU MER VI GÖR TILLSAMMANS…”